RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
NAMA
KELAS : PRASEKOLAH
BESTARI
BILANGAN
MURID : 25 ORANG
TARIKH : 25 April 2012
MASA : 8.30- 9.30 PAGI
TUNJANG : SAINS TEKNOLOGI ( MATEMATIK
)
FOKUS
MI : MENYELESAIKAN
MASALAH
KECERGASAN FIZIKAL
KEMAHIRAN BERFIKIR :
a) MENGECAM
b) MENGENALPASTI
c) MEMBANDINGBEZA
d) MENJANA IDEA
STANDARD PEMBELAJARAN :
a) (ST
7.1.3) Membilang objek 1 -10.
b) (ST
7.1.2) Memadankan angka 1 hingga
10 dengan nama nombor secara lisan.
(Contoh:
2 — dua)
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid-murid
dapat:
a) Membilang nombor 1 hingga 10
dengan betul.
b) Memadankan nombor dengan
bilangan objek dengan betul.
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
a) Murid-murid pernah melihat
nombor-nombor 1 hingga 10.
PENERAPAN NILAI :
a) Berani mencuba
b) Berhati-hati
c) Bekerjasama
d) Yakin.
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
a) Botol bernombor
b) Kad nombor
c) Kipas Bernombor
d) Coklat bewarna
PENGGABUNGJALINAN :
a) Pranombor
b) Muzik
c) Fizikal
d) Bahasa
SET
INDUKSI ( 5 minit )
a)
Guru
berteka teki objek di dalam botol
b)
Murid
meneka dengan pelbagai nama objek.
c)
Guru
menunjukkan kad nombor di dalam botol.
LANGKAH 1 ( 10 Minit )
a) Guru
memanggil beberapa orang murid ke hadapan dan mengambil kad nombor di dalam
botol .
b) Murid
menunjukkan kad nombor yang diambil kepada rakan-rakan.
c) Murid-murid
lain menyebut nombor itu.
d) Setelah
selesai murid itu akan berdiri di hadapan kelas.
e) Murid-murid
lain pula yang akan mengambil kad nombor 1 hingga 10 dan beratur mengikut
susunan 1 hingga 10 dengan betul.
LANGKAH 2 ( 10
Minit )
a) Guru menunjukkan kipas
bernombor kepada murid-murid.
b) Guru menunjukkan nombor dan
bilangan objek.
c) Murid membilang nombor dan
objek.
d) Guru memanggil murid ke
hadapan dan memegang kipas bernombor.
e) Murid lain menyebut nombor
yang ditunjukkan.
LANGKAH 3 ( 15
Minit )
a) Guru menunjukkan cara menulis
nombor 1 hingga 10.
b) Guru memanggil seorang demi
seorang murid ke hadapan dan menulis nombor 1 hingga 10.
Langkah 4 ( 15
Minit )
a) Guru membahagikan murid
kepada beberapa kumpulan.
b) Murid menunjukkan nombor di
kad bernombor mengikut arahan guru.
c) Guru membahagikan gula-gula
bewarna dan murid membilang 1 hingga 10.
d) Murid menyusun gula-gula 1
hingga 10.
PENUTUP ( 5
Minit )
a) Guru menyoal kembali nombor
di kipas bernombor.
Subscribe to:
Posts
(Atom)
Kategori
- Informasi (2)
- Pengajaran dan Pembelajaran (3)
- Tugasan (1)
Arkib
Login
Pelawat kami!!!
Powered by Blogger.
Saya rasa blog ini...
Tema Kami
PRA SEKOLAH KESAYANGANKU
0 comments:
Post a Comment