RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
NAMA
KELAS : PRASEKOLAH
BESTARI
BILANGAN
MURID : 25 ORANG
TARIKH : 26 April 2012
MASA : 9.00- 10.00 PAGI
TUNJANG : SAINS TEKNOLOGI ( SAINS )
FOKUS
MI : MENYELESAIKAN
MASALAH
KECERGASAN FIZIKAL
KEMAHIRAN BERFIKIR :
a) MENGECAM
b) MENGENALPASTI
c) MEMBANDINGBEZA
d) MENJANA IDEA
STANDARD PEMBELAJARAN :
a) ST 2.3.1 Membanding dan
mengumpulkan objek-objek mengikut satu
ciri :-
-
Warna
-
Bentuk
OBJEKTIF : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid-murid dapat:
a) Mengenal empat warna dengan betul
b) Menyebut empat warna dengan
betul
c) Memadankan warna yang sama
dengan betul
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
a) Murid-murid pernah melihat
warna-warna yang ditunjukkan
PENERAPAN NILAI :
a) Berani mencuba
b) Berhati-hati
c) Bekerjasama
d) Yakin.
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
a) Kertas warna
b) Kad warna
c) Gula-gula warna,
d) Dadu warna
e) Papan straw warna.
PENGGABUNGJALINAN :
a) Pranombor
b) Muzik
c) Fizikal.
d) Bahasa
SET
INDUKSI ( 5 minit )
a)
Guru
berteka teki dengan murid warna bulatan di kotak dadu.
b)
Murid
menyebut pelbagai nama warna.
c)
Guru
melambung kotak dadu warna dan murid menyebut nama warna yang jatuh.
LANGKAH 1 ( 20 Minit )
a)
Murid-murid
diminta membuat barisan.
b)
Guru membentuk 3 stesen.
c)
Murid pertama melangkah ke stesen pertama dan
melambung kotak dadu
warna.
d)
Murid akan
melihat dan menyebut warna yang tertera di kotak dadu
warna.
e)
Murid berjalan ke stesen kedua dan mengambil kertas
warna yang sama di kotak dadu warna di
dalam kotak yang disediakan.
f)
Murid melangkah ke stesen ketiga dan memasukkan
kertas warna yang sama ke dalam lubang straw yang disediakan.
g)
Murid menyebut kembali bentuk warna yang telah
dimasukkan.
h)
Murid yang telah selesai akan beratur dibelakang
murid lain.
LANGKAH 2 ( 15
Minit )
a)
Guru
membahagikan murid kepada 4 kumpulan.
b)
Murid
diberi batu dan kertas warna mengikut
kumpulan.
c)
Guru
menunjukkan cara untuk membungkus batu menjadi gula-gula.
d)
Murid-murid
membungkus batu menjadi gula-gula mengikut warna.
e)
Murid-murid
memasukkan gula-gula ke dalam botol.
f)
Murid-murid
menyebut nama warna gula-gula yang telah dibungkus.
LANGKAH 3 ( 15
Minit )
a)
Guru menunjukkan kembali kad warna dan menyoal
murid-murid.
b)
Guru
memberikan lembaran kerja kepada murid-murid.
c)
Murid-murid
mewarnakan bentuk bulat mengikut nombor yang telah disediakan.
PENUTUP ( 5
Minit )
a)
Guru
menyoal kembali murid-murid yang
menghantar lembaran kerja.
b)
Murid
menyebut nama warna mengikut nombor.
Subscribe to:
Posts
(Atom)
Kategori
- Informasi (2)
- Pengajaran dan Pembelajaran (3)
- Tugasan (1)
Arkib
Login
Pelawat kami!!!
Powered by Blogger.
Saya rasa blog ini...
Tema Kami
PRA SEKOLAH KESAYANGANKU
0 comments:
Post a Comment